środa, 19 października 2011

Angielski dla dzieci - kiedy zacząć?

Na to pytanie odpowiada Jolanta Gajda, z wykształcenia anglistka, prowadząca stronę SuperKid.pl i autorka książki 'ABC Mądrego rodzica. Jak sprawić, aby Twoje dziecko odniosło w życiu sukces?'


JG:  Ponieważ jestem z wykształcenia anglistką, rodzice często pytają mnie, jak wcześnie należy rozpoczynać naukę angielskiego u dzieci. Wielu z nich umożliwia maluchom prawdziwy kontakt z językiem obcym dopiero w pierwszych latach szkoły podstawowej. A to duży błąd.
Dziecko powinno mieć bezpośredni i częsty kontakt z językiem (czy to angielskim, niemieckim, czy jakimkolwiek innym) JAK NAJWCZEŚNIEJ.
Jeden z moich znajomych był bardzo sceptyczny wobec takiego podejścia. Po co uczyć dziecko tak wcześnie, skoro i tak maluch niewiele z tego zapamięta lub zrozumie?
Chcąc rozwijać inteligencję językową małego człowieka, należy mu zapewnić ZANURZENIE W JĘZYKU. To dotyczy zarówno mowy ojczystej, jak i języków obcych. Umysł dziecka w pierwszych sześciu latach życia jest bardzo chłonny, wtedy tworzą się w mózgu najważniejsze połączenia między komórkami nerwowymi, które to połączenia mają olbrzymi wpływ na sukcesy dziecka (lub ich brak) w szkole, a później i w dorosłym życiu.
Gdy maluch zacznie swoją przygodę z angielskim, nie zauważysz od razu spektakularnych postępów, ale za to w późniejszych latach, gdy nauka rozpocznie się już na poważnie, bez problemu i bardzo szybko – wręcz w zdumiewającym tempie – przyswoi sobie język i będzie miało świetny akcent i dużą płynność mówienia. Moje pociechy są tego żywym przykładem ;)
W wieku 2-6 lat możesz swojej córeczce czy synkowi często puszczać (lub śpiewać, jeśli potrafisz :-) ) angielskie piosenki dla dzieci, recytować zabawne angielskie wierszyki, uczyć ich słówek nazywających przedmioty z najbliższego otoczenia. Jeśli nie masz pomysłów lub nie znasz żadnych piosenek, wystarczy kupić dowolny podręcznik dla dzieci na poziomie najbardziej podstawowym. Są one przeważnie zaopatrzone w kasety lub płyty, gdzie znajdują się ścieżki dźwiękowe z tekstami i piosenkami znajdującymi się w podręczniku.
Pamiętaj, że w tym okresie życia dziecka NIE jest Twoim celem, by nauczyło się ono na pamięć określonej ilości słówek lub określonej ilości piosenek czy wierszyków. NIE STAWIAJ MU WYMAGAŃ, NIE SPRAWDZAJ I NIE OCENIAJ. Możesz za to (i powinieneś) często go chwalić i okazywać swoją dumę z jego postępów.
Twoim celem jest, by dziecko:
  1. osłuchało się z obcym językiem, nowymi dźwiękami i słowami
  2. zaczęło sobie kojarzyć naukę języka obcego z fajną zabawą.
Jeżeli poprzez zabawy z Tobą dziecko uzna, że nauka angielskiego to wielka frajda, to takie nastawienie pozostanie mu na długo i w przyszłości będzie się uczyło tego i kolejnych języków z wielką przyjemnością. A nie muszę chyba mówić, że gdy uczymy się czegoś z przyjemnością, osiągamy świetne rezultaty.

CDN....


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz